2016. november 6., vasárnap

„’56 októberében budapesti diák voltam…” - Részletek Szilágyi Laci bácsi emlékeiből

Szilágyi László az 1954/55-ös iskolaévben érettségizett Kassán, a Magyar Tannyelvű Gépészeti és Elektrotechnikai Ipariskolában. Tanulmányait a Cseh Műszaki Főiskolán (ČVUT) folytatta Prágában.  A főiskola ösztöndíjat ajánlott elsős hallgatóknak, és Budapesten kínált a kiválasztottaknak továbbtanulási lehetőséget. Laci bácsi pályázata is sikeres volt, így ’56 szeptemberében Budapesten kezdte meg az iskolaévet.

Néhány hétig az Eötvös Lóránt Kollégiumban laktunk a Ménesi úton a többi külföldi évfolyamtársainkkal együtt. Október 24-én este átköltöztettek minket a Hess András téri, ugyancsak egyetemi diákotthonba, mert a Ménesi úti épületre szüksége volt a forradalom vezetőinek – központnak.

Az október 22-i hosszan tartó vezetőségi gyűlésen a budapesti egyetemek és főiskolák küldöttei úgy határoztak, hogy másnap, október 23-án minden egyetemen és főiskolán ifjúsági nagygyűlést rendeznek, ahol ismertetik a követeléseik egyes pontjait, majd csendes felvonulást tartanak, hogy ezzel is nyomatékosítsák a kívánt intézkedéseket: a szovjet csapatok azonnali kivonása az országból, többpártrendszer létrehozása és titkos szavazások megrendezése, amnesztia a politikai foglyok részére, az egyetemi autonómia visszaállítása…

Egyre nagyobb a felvonuló tömeg
A nagygyűlés után felsorakoztunk a felvonulásra. A felvonuló tömeg nőttön-nőtt. Valaki kivágta a nemzeti zászló közepéből az akkori címert, amit többen is követtek. Így haladtunk a már sok ezres tömeg élén a Bem-szoborhoz. Akkor még nem tudtuk, hogy történelmet írunk.
Az esti órákban, amikor én már nem voltam a felvonulók között, súlyos rendzavarásra került sor. Egy tüntető csoport a rádió székházához ment, és követelte a nagygyűléseken elfogadotthatározatok szó szerinti ismertetését. A rádió vezetősége ezt elutasította. Fegyveres összetűzésre került sor. Ennek már halálos áldozatai is voltak.
 
Pár nappal később, mikor a harcok kiéleződtek, az üzletek betört ablakaiban kis kosárkák voltak, mellette felirat: 

’’A szabadságharcban elesettek hátrahagyottainak megsegítésére.”

A fényképezőgépemet elrejtve hordtam a kabátom alatt. Félve, sietve fényképeztem, ahol csak lehetett. Az összelőtt épületeket, a barikádként szolgáló feldöntött villamost, a kiégett tankot vagy a ronccsá lőtt ágyút.

Az egyetemen elmaradtak az előadások. Egy évfolyamtársammal október 29-én vonatra ültem és sokak segítségével november 2-án hazaérkeztem.

(Szilágyi László feljegyzései alapján)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése